Akik a kereszténység Európát alakÃtó-formáló hatását emelik ki, joggal állÃtják, hogy Európa kultúrája mind általános sÃkon, mind a konkrétumok szempontjából egészen a 20. századdal bezárólag elképzelhetetlen a kereszténység nélkül. Csakhogy az idevágó okfejtésekbÅ‘l gyorsan kitűnik, milyen nehézségek adódnak az ilyen jellegű hatáskifejtések igazolásából: mintha a legyÅ‘zöttek (a kereszténység képviselÅ‘i) igyekeznének bizonygatni, hogy legyÅ‘zÅ‘ik (az újkor emberei) még mindig az általuk feltört talajon gazdálkodnak. Ha igazuk van is, bizonygatásuk nem különösebben vonzó annak az újkori embernek a szemében, aki úgy érzi, olyan területre akarják visszacitálni, ahonnan önként távozott.
A kötetben összegyűjtött Ãrások három nagy területen próbálnak betekintést nyújtani abba, milyen jelentÅ‘ségük lehet korunk nyilvánosságában és kultúrájában a kereszténység gondolati ajánlatainak. Egyrészt a keresztény szellemiség újabb keletű átalakulásaira és új hangsúlyaira mutatnak rá, azokra a modern emberrel kapcsolatot keresÅ‘ és korunk számos fejleményét bÃrálattal illetÅ‘ elgondolásokra, amelyek jellegzetesen mainak tekinthetÅ‘k. Másodsorban a keresztény gondolkodás belsÅ‘ terébe kalauzolnak, ahol olyan jelenségek követelnek figyelmet maguknak, mint a kétségbeesés, a reménytelenség, az ártatlanul elviselt szenvedés és a megváltás reménye. Végül korunk egyik meghatározó fogalma, a spiritualitás kapcsán mutatják be a belsÅ‘ élet megszervezésének hagyományos formáit, újabb kÃsérleteit és az értelmezésükre tett legújabb erÅ‘feszÃtéseket.
Görföl Tibor (1976) a kétezres évek elejétÅ‘l megszakÃtásokkal esztétikatörténetet, majd kultúraelmélettel összefüggÅ‘ tárgyakat oktatott a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen, 2016 óta katolikus teológiát tanÃt a Pécsi Püspöki Hittudományi FÅ‘iskolán. Az elmúlt két évtizedben több könyvkiadó teológiai programját irányÃtotta. A Vigilia folyóirat fÅ‘szerkesztÅ‘-helyettese, a Communio folyóirat munkatársa, számos teológiai és vallásfilozófiai mű fordÃtója, publicisztikái a katolikus sajtóban jelennek meg.
Â